ПОЗАКЛАСНИЙ ЗАХІД
З ОСНОВ ЕКОНОМІЧНИХ ЗНАНЬ
«СУПЕР - СПОЖИВАЧ»
10 - 11 класи
МЕТА: узагальнити
теми «Торгівельне обслуговування. Права споживачів.»; уміти визначати обов’язки виробників
щодо якості товарів і послуг; розрізняти
інформацію для споживача; здатність
робити правильний раціональний вибір
ОБЛАДНАННЯ: роздавальний матеріал, клейкий папір; написи на дошці, реклама.
ТИП ЗАНЯТТЯ: узагальнюючий.
ДЕВІЗ
ЗАХОДУ: « Здатність обирати – найцінніша з властивостей розуму»
Т.Вайдлер.
І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання.
Умови: (чотири
команди по 4 учні у кожній),
підведем підсумки
вивчених тем «Торгівельне обслуговування. Права споживачів».
Захід складається з
турів.
ІІ ХІД ЗАХОДУ
І ТУР.
«Розшифруй штрих – код.»
Кожна команда отримує по 4 штрих – коди. Розшифрувати штрих – код,
та
визначити, штрих – код якої країни
представлено.
ІІ ТУР.
« Суб'єкт економічної діяльності.»
Команда отримала ситуацію,
прочитавши яку, треба визначити, де дівчинка
виступила субє»ктом економічної
діяльності:
«Олена на міському транспорті доїхала до школи. Цього дня в неї
було 6 уроків.
На перерві вона купила в шкільній
їдальні пиріжок, а
йдучи додому після
уроків в магазині купила молоко і хліб. Дома
дов'язала собі светр. »
ІІІ ТУР. «Вислів – без слів»
Команда отримує вислів. Показує
його без слів, а інші команди відгадують. Яка команда вгадала – та має бал.
Сім разів відміряй, один – відріж.
Мовчання – золото.
Час
– гроші.
Скупий двічі платить.
ІV ТУР. «Реклама.»
Кожна команда готувала рекламу
товару українського виробника.
Оцінимо.
Команди презентують заготовлені
реклами товарів українських
виробників.
V ТУР. « Поясни – відгадай.»
Один член команди пояснює поняття не називаючи його, а команда
пробує відгадати про що йде мова:
1 команда 2 команда 3 команда 4 команда
Харчові добавки Ліцензія Штрих – код Реклама
Споживач Виробник Товар Послуга
Торгівля Кредит Якість Цінник
Ринок Неякісна послуга Обман покупця Упаковка товару
VІ ТУР. «Харчові добавки.»
Розмістити харчові добавки за
Індексом Е ( за характеристиками:
класифікація та шкідливість):
Е 110 (барвник, небезпечний) Е 330(антиоксид.,концероген)
Е
450 (стабілізатор, небезпечний) Е 131(барвник,
концероген)
Е
521 (емульгатор, небезпечний) Е 220(консервант,руйн.віт.В12)
Е
230 (консервант, поруш.функц.шкір.)
Е 910(підсолодж.,небезпечний)
Е 221(консервант,пор.роб.шлунку) Е
127(барвник, небезпечний)
Е 312(антиоксид.висипи на шкірі) Е 210(консервант, концероген)
Е 142(барвник, концероген) Е 620(підсилювач смаку,небезпечний)
Е 407(стабілізат.,поруш.травлен.) Е 311(антиоксид.висипи на шкірі)
VІІ
ТУР. «Обмін життєвими ситуаціями.»
Кожна команда приготувала життєву ситуацію для суперника.
Прокоментувати, як ви вийдете з неї.
( Обговорення.)
VІІІ
ТУР. « Дерево - Бажання споживача.»
На дошці ДЕРЕВО БАЖАНЬ. Кожен член
команди вписує бажання
споживача, коментуючи його.
ІІІ ПІДСУМОК
1.Чому девізом сьогоднішнього заходу я взяла даний
вислів?
2. Обговорення.
Тема: ДОХОДИ І ВИТРАТИ В ПІДПРИЄМНИЦЬКІЙ
ДІЯЛЬНОСТІ.
РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ.
Спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії
вчитель - методист
НВО «Олександрійська гімназія ім. Т.Г.Шевченка –
ЗНЗ І-ІІ ступенів – школа мистецтв»
М. Олександрія
Кіровоградська область
Т. 0957205727
ТЕМА УРОКУ:
ДОХОДИ І ВИТРАТИ В ПІДПРИЄМНИЦЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ.
РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ.
МЕТА:
Навчальна складова мети (формування економічних
компетенцій): Розглянути в цілому
поняття доходи і
витрати, їх значення
в підприємнмцькій діяльності;
Розвивальна складова мети (розвиток навичок мислення високого рівня): розвивати пізнавальні інтереси в учнів,
критичний спосіб мислення, продовжувати формувати вміння працювати з різними
джерелами знань, порівнювати, узагальнювати, знаходити причинно-наслідкові
зв’язки певних подій, розвивати спостережливість
формуючи самоосвітню, інформаційну та комунікативну компетентності.
Пізнавальна
складова мети (формування вміння
здійснювати самостійну пізнавальну діяльність): продовжити формування
практичних навичок під
час розв’язування задач;
розширювати знання учнів
про підприємницьку діяльність; вміння осмислювати й використовувати
інформацію з різних джерел (мовлення вчителя, однокласників).
Виховна
складова мети (формування поведінкових компетенцій):
виховувати культуру спілкування та
пізнавальний інтерес до предмету; формування самостійності, активності,
виховувати ділову та творчу активність,
здатність приймати раціональні рішення ,
уміння працювати в команді, самостійність у формуванні нових знань, сприяти
професійній орієнтації учнів толерантної взаємодії між собою під час виконання
завдань у парі, групі, виховувати
інтерес до предмета…
Тип
уроку: комбінований, корекційно – консультативний.
Міжпредметні зв’язки: історія, математика.
Наочність: вислови відомих економістів, роздавальний матеріал, підручник,
повідомлення, додаткові теоретичні матеріали за темою, тестові завдання.
Форми
роботи: колективна, фронтальна, групова,
індивідуальна.
Епіграф: Прибуток – головний стимул підприємницької діяльності.
Структура:
1.
|
Органiзацiйний момент.
|
2 хв
|
2.
|
Підготовка до сприйняття матеріалу або актуалiзацiя опорних знань, умінь, уявлень та життєвого досвіду.
|
2 хв
|
3.
|
Мотивація
навчальної діяльності .
|
7 хв
|
4.
|
Оголошення теми,
мети, завдань уроку.
|
1 хв
|
5.
|
Вивчення нового
матеріалу (первинне засвоєння).
|
5+10
|
б.
|
Осмислення нових
знань, умiнь (вторинне засвоєння)
|
5 хв
|
7.
|
Закріплення,
систематизація та узагальнення.
|
5 хв
|
8.
|
Контрольно-коригувальний
етап.
|
4 хв
|
9.
|
Підбиття
підсумків уроку.
|
1 хв
|
10.
|
Оцінювання
знань учнів.
|
1 хв
|
11.
|
Домашнє
завдання.
|
1 хв
|
Хід
уроку
Викладання
ДІЯЛЬНІСТЬ УЧИТЕЛЯ
|
Учіння
ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНЯ
|
Організація й управління
навчально-пізнавальною
діяльністю учнів
|
I. Організаційний момент
1. Привітання учнів.
2. Перевірка готовності учнів до уроку.
3. Облаштування робочого місця.
4. Налаштування на
позитив.
|
Самоперевірка готовності до уроку.
Слухове
сприйняття інформації. Перевірка робочих місць.
|
Зачитування давньоіндійської
літературної пам»ятки
Хітопадеша. Бесіда.
|
II. Актуалізація необхідних учням знань для вивчення
нової теми
1. Прийом «Економічна розминка».
Фірма
зацікавлена в отриманні прибутку. Яка формула прибутку? (робота з
схемою)
Прибуток = дохід –
витрати
|
Відтворити на дошці формулу прибутку
|
Стимулювання учнів
до
доповнення
відповідей
однокласників.
|
III. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
1. «Мозковий штурм»
Ми
не згодні бути бідними, тому поговоримо про багатих і успішних людей.
2.Постановка проблемного питання:
Попробуйте
відгадати, про кого йде мова:
(повідомлення учнів)
|
Зорове сприйняття інформації.
Слухове
сприйняття інформації.
Відповіді на запитання.
Учні готували міні – доповіді про всесвітньовідомих
успішних підприємців
|
Зачитування тексту. Стимулювання дітей до вивчення нового
матеріалу.
|
IV. Повідомлення теми і завдань уроку
1. Гонитва за
прибутком – єдиний спосіб, за допомогою якого люди можуть задовольняти
потреби тих, кого вони взагалі не знають. (Фрідріх фон Хайек)
-
Як ви розумієте зміст вислову?
-
Як це пов»язати з темою уроку?
2.Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
3. Ознайомлення з пунктами плану.
|
Обговорення вислову. Висловлювання думок. Запис теми
уроку. Формулювання питань, на які б хотілося почути відповідь під час уроку.
|
Стисле нотування запитань дітей.
Звернення уваги на узгодженість їх змісту з темою
уроку.
|
V. Вивчення нового матеріалу
1.
«Мозковий штурм» (робота в парах):
Карточки з написами (учні відгадують)
2.На партах формули для розрахунків витрат і прибутків.
Постановка проблемного питання:
-Чому формули записані в такому порядку?
-В чому різниця між загальними та середніми загальними витратами?
|
Після закінчення
роботи кожна пара звітує про виконання роботи та дає відповідь.
Характеристика формул. Відповіді на запитання.
|
Повторення формул. Опитування учнів за їх бажанням.
|
3. Робота
в групах.
Розв’язування задач на
визначення прибутку з використанням формул.
|
Самостійна
робота учнів з задачами з використанням отриманих формул.
Озвучення
результатів виконання завдання.
|
Консультування учнів
(за
потреби).
Узагальнення
міркувань.
Формулювання
висновку.
|
VІ. Осмислення нових
знань, умiнь (вторинне засвоєння)
4.Робота в малих
групах.
1. Розв’язування
задач
на заповнення пропусків в таблиці.
|
Розв’язування
задач.
Відповіді на
запитання.
Правильне оформлення таблиці.
|
Консультування учнів. Узагальнення їх
висловлювань.
|
2. Креслення
графіків витрат та середніх витрат.
|
Слухове
сприйняття інформації.
Правильне
креслення графіків.
|
Допомога при кресленні графіків. Стимулювання учнів до слухового сприйняття
інформації.
|
VIІ. Закріплення систематизація та
узагальнення вивченого на уроці
1. «Мозковий штурм»
ЯКИЙ ВИД
ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНІСТІ ПОКАЗУЮТЬ ТАКІ СИТУАЦІЇ?
(Кольорові картки з буквами: П –
посередницька, В – виробнича, ф - фінансова)
|
Учні коротко і
швидко відповідають на
запитання.
Виловлювання
власних думок.
|
Корегування відповідей.
|
VІІІ.
Контрольно-коригувальний етап.
1.
Прийом
«Ключові слова»
|
Учні намагаються вкласти в п’ять речень
матеріал, вивчений на уроці.
|
Фронтальне опитування учнів.
Корегування відповідей.
|
ІХ. Підсумки уроку
1. Прийом „Що мене найбільше вразило?”
- Що вас найбільше вразило на уроці?
|
Учні
називають факти з матеріалу уроку, які їх найбільше вразили.
|
Фронтальне
опитування учнів.
|
Х. Оцінювання
діяльності учнів на уроці
1. Оцінювання знань учнів.
2. Рефлексія |
Самооцінювання та взаємооцінювання
результатів власної діяльності та діяльності однокласників на уроці.
|
Підбиття
підсумків роботи учнів на уроці.
|
ХІ. Домашнє завдання
1.
Опрацювати
матеріал підручника: теми 14,
сторінки
135 – 143;
2.Розв»язати задачі 7, 8, 9, 10 (3 рівень)
|
Опрацювання
тексту підручника.
Вивчити
нові економічні терміни
Наводити приклади
різних за формою підприємств.
|
Надання
переліку рекомендованих для опрацювання джерел інформації.
Індивідуальне
консультування.
|
ДОДАТКИ.
1. «Мозковий штурм».
Попробуйте
відгадати, про кого йде мова:
-
Запропонував
та втілив ідею парку розваг (Волт
Дісней)
-
Засновник
міжнародної компанії, яка виробляє найпопулярніші у світі джинси (Леві Страус)
-
Власник
і засновник відомої японської компанії з виробництва мотоциклів (Соітіро Хонда)
-
Найвідоміший
у світі мільйонер, керівник найбільшої у світі компанії з виробництва
програмного забезпечення (Білл Гейтс)
2. Робота в парах.
Карточки з написами
(учні відгадують)
ВИТРАТИ
ПРИБУТКИ
FC - постійні AcP - бухгалтерські
VC - змінні
EP - економічні
TC - загальні
TP - загальний
AC - середні
AR - середній
MC - граничні
MR - граничний
AFC – середні постійні TR – дохід (виручка)
AVC – середні змінні
ATC – середні загальні
3.Робота в групах.
Формули
для розрахунків витрат і прибутків.
- визначення загальних витрат TC= VC+FC
- визначення середніх витрат AC=
ATC= TC:
Q
- визначення граничних витрат MC=
TCn+1-TC
n / Qn+1- Qn
- визначення середніх постійних
витрат AFC=
FC : Q
- визначення середніх змінних
витрат AVC=
VC: Q
- визначення середніх загальних
витрат ATC
= TC :Q
- визначення загального
прибутку TP= TR-TC
- визначення доходу (виручки)
фірми TR
=P*Q
- визначення середнього
прибутку AR = TR:Q
Задача
1 групи:
Підприємець Колобок відкрив власну
перукарню. Він найняв чотирьох працівників із заробітною платою 200 гривень на
місяць, купив сировини на 400 гривень, платить за оренду приміщення 100 грн на
місяць, автомобіля – 100 грн. на місяць, сплачує 150 грн. на місяць, як
відсотки за кредит, та податок у розмірі 30% від виручки. Визначте, скільки
прибутку отримає підприємець, якщо виручка становить 3000 грн.
РОЗВЯЗОК:
1)
4
* 200 = 800 грн (зар.плата)
2)
800+
400+100+100+150+900= 2450 грн (витрати)
(30%* 3000: 100%= 900 грн(податок від
виручки))
3)
3000-
2450=550 грн (загальний прибуток)
ВІДПОВІДЬ: підприємець отримає 550 грн
прибутку.
Задача
2 групи:
Швейне підприємство планує реалізувати 600
літніх костюмів. Собівартість одного виробу становить 150 грн, ціна – 350 грн.
Визначте: а) прибуток від реалізації одного виробу, б) від реалізації всіх
виробів.
РОЗВЯЗОК:
1)
600*150=
90000 грн (витрати)
2)
600*350=
210000 грн (виручка)
3)
350-150=
200 грн(прибуток від реалізації одного виробу)
4)
210000-90000=
120000 грн (прибуток від реалізації всіх виробів)
ВІДПОВІДЬ: прибуток від реалізації одного
виробу становить 200 грн, прибуток від реалізації всіх виробів становить –
120000 грн.
Задача
3 групи:
Фірма реалізує за місяць 20 одиниць
продукції ціною 50 гривень за одиницю. При цьому має витрати на виготовлення
одиниці продукції – 40 грн. Визначте прибуток, який отримає фірма за місяць і
за рік від реалізації цієї продукції.
РОЗВЯЗОК:
1)
20*50=
1000 грн (дохід)
2)
20*40=
800 грн (витрати)
3)
1000-800=
200 грн (прибуток за місяць)
4)
200*12=2400
грн (прибуток за рік)
ВІДПОВІДЬ: прибуток за місяць становить 200
грн, а за рік – 2400 грн.
Задача
4 групи:
Домогосподарка вирішила випікати на продаж
пиріжки із сиром. Загальні витрати на виготовлення одного пиріжка – 20 коп.
Плановий випуск – 100 пиріжків на день. Вона також повинна сплачувати єдиний
податок – 200 грн.на місяць. Чи буде доцільним продаж пиріжків по 70 копійок?
Зробіть розрахунки.
РОЗВЯЗОК:
1)
100*0,20
= 20 грн (витрати за день)
2)
20*30=600
грн (витрати за місяць)
3)
600+200=
800 грн (витрати з податком за місяць)
4)
100*0,70*30=
2100 грн (виручка за місяць)
5)
2100-800=
1300 грн (прибуток за місяць)
ВІДПОВІДЬ: продаж пиріжків буде доцільним,
бо домогосподарка має прибуток в розмірі 1300 грн в місяць.
4.Робота в малих групах.
Заповнити пропуски в таблицях.
А)
Q
|
P
|
TR
|
FC
|
VC
|
TC
|
AFC
|
AVC
|
ATC
|
MC
|
AR
|
TP
|
2000
|
5
|
10000
|
3000
|
12000
|
15000
|
1,5
|
6
|
7,5
|
5
|
5
|
-5000
|
Визначити прибуток.
РОЗВЯЗОК:
1)TR= P* Q, Q= TR:Р; 2) ATC= TC: Q, TC= ATC * Q; 3) TC= VC+ FC, VC= TC- FC;
4) AFC= FC : Q; 5) AVC= VC:
Q; 6) AR = TR: Q. 7) TP= TR-TC
ВІДПОВІДЬ: прибуток фірми становить -5000 грн, , отже фірма має збитки, тобто банкрут.
Б)
Q
|
P
|
TR
|
FC
|
VC
|
TC
|
AFC
|
AVC
|
ATC
|
MC
|
AR
|
TP
|
650
|
20
|
13000
|
2015
|
7100
|
9115
|
3,1
|
10,92
|
14,02
|
20
|
20
|
3885
|
Визначити прибуток.
РОЗВЯЗОК:
1) Q= TR:Р; 2) AFC= FC : Q, FC= AFC* Q; 3) AVC=
VC: Q;
4) TC= VC+ FC; 5) ATC= TC:
Q; 6) AR = TR:Q; 7) TP= TR-TC.
ВІДПОВІДЬ: прибуток фірми становить
3885 грн, , отже фірма має прибуток.
5.Розв»язування задач на заповнення пропусків
в таблиці та креслення графіків витрат та середніх витрат.
Бухгалтер
загубив звіти про діяльність фірми і зміг згадати тільки окремі дані. Відновіть всі дані
та заповніть таблицю. Визначте обсяг випуску продукції, що приносить фірмі
моксимум прибутку.Накресліть графіки витрат та середніх витрат.
Q
|
P
|
TR
|
FC
|
VC
|
TC
|
AFC
|
AVC
|
ATC
|
MC
|
AR
|
TP
|
0
|
15
|
-
|
100
|
-
|
100
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-100
|
10
|
15
|
150
|
100
|
100
|
200
|
10
|
10
|
20
|
10
|
15
|
-50
|
20
|
15
|
300
|
100
|
180
|
280
|
5
|
9
|
14
|
8
|
15
|
-20
|
30
|
15
|
450
|
100
|
290
|
390
|
3,3
|
9,67
|
13
|
11
|
15
|
60
|
40
|
15
|
600
|
100
|
420
|
520
|
2,5
|
10,5
|
13
|
13
|
15
|
80
|
50
|
15
|
750
|
100
|
600
|
700
|
2
|
12
|
14
|
18
|
15
|
50
|
РОЗВЯЗОК:
1) TR= P* Q, 2) AFC=
FC : Q, FC= AFC* Q; 3) TC= VC+ FC, VC= TC- FC;
4) ATC= TC: Q, TC= ATC * Q; 5) MC= TCn+1-TC n / Qn+1- Qn;
6) AR = TR: Q. 7) TP= TR-TC;
ВІДПОВІДЬ: максимум прибутку фірмі приносить
обсяг продукції в 40 одиниць, бо вже при 50 одиницях – прибуток знижується.
6. «Мозковий штурм»
- ЯКИЙ ВИД
ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНІСТІ ПОКАЗУЮТЬ ТАКІ СИТУАЦІЇ?
(Кольорові картки з буквами: П –
посередницька, В – виробнича, ф - фінансова)
- БРОКЕР ЗАПРОПОНУВАВ ДО ПРОДАЖУ
10% АКЦІЙ ВАТ «ЗАБАВА».(П)
- У СУПЕРМАРКЕТІ «КЛАС»
ПРОПОНУЮТЬ БОНУСИ – ЗНИЖКИ НА ПРОДУКТИ ХАРЧУВАННЯ. (П)БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «АВАНТАЖ»
ЗДАЛА В ЕКСПЛУАТАЦІЮ НОВИЙ ДВАДЦЯТИПОВЕРХОВИЙ БУДИНОК. (В)
- БАНК «ДОБРОДІЙ» ВИДАЄ КРЕДИТИ
НА ПРИДБАННЯ АВТО. (Ф)
- ШВЕЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО «СТАТУС»
ПРОПОНУЄ ДО ПРОДАЖУ ТОВАРИ ЛІТНЬОГО АСОРТИМЕНТУ. (В)
- НОВІ ВИДИ СТРАХУВАННЯ ОСВОЇЛА
СТРАХОВА КОМПАНІЯ. (Ф)
- ВІДКРИТО ЩЕ ОДНУ МАЙСТЕРНЮ З
РЕМОНТУ ВЗУТТЯ. (В)
Джерела інформації:
1.
Загальна економіка: Підручник для 10 (11)-х
класів середніх загальноосвітніх навчальних закладів /І. Ф. Радіонова, і.
О. Кравченко, В.
В. Радченко. За ред. І. Ф. Радіонової. — 4-те вид., доп. і перероб. — Кам'янець-Подільський:
Абетка-НОВА,
2005. — 368 с.
2. Моя
економіка: Підручник для уч, 8—9 кл. загальноосвіт. навч. заклад, з
поглибл. вивч. економіки та для уч. 10-х кл. загальноосвіт. і гуманіт.профілів /
Л. М. Кириленко, Л. П. Крупська, І. М. Пархоменко, І. Є. Тимченко.-К.: А.П.Н.,
2001. — 320 с.
3.
Збірник задач з
економіки: Навчальний
посібник для учнів
10—11 класів загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням економіки / Упорядник Горленко Г. О. — Вид. 3-тє доп. і перероб. — Кам'янець-Подільський: Абетка-НОВА,
2003. — 168 С.
4. Збірник
різнорівневих завдань для державної підсумкової атестації з економіки
/ Тимченко І. Є., Крупська Л. П., Латер Ю. С., Чорна Т. І., Ящишина І. В.
// За ред. Тимченко І. Є. -Вид. 2, перероб. і доп. -- Кам'янець-Подільський:
Абетка-НОВА, 2003.
5. Горленко
Г. О., Пархоменко І. М.Практикум з економіки. 10—11-й клас. —
Кам'янець-Подільський:Абетка-НОВА, 2001.—76 с.


Комментариев нет:
Отправить комментарий